Skuteczna aktywizacja do działania w szkoleniach e-learningowych

Wrzesień 20, 2018

E-learning czerpie swą siłę z wiedzy o tym jak uczą się osoby dorosłe, jak je zachęcać, aktywizować, motywować i sprawić żeby zrobiły to, czego nie lubią, czyli żeby się uczyły. Często goniąc za zainteresowaniem uczestników realizuje się rozbudowane formy, drogie gry, wymyślne ćwiczenia. Często także okazuje się, że tak jak w życiu najlepsze rozwiązania są najprostsze.

Skończyły się wakacje (przynajmniej niektórym). Jeśli zostało Wam jeszcze kilka dni wolnego lub mieszkacie w okolicy Wrocławia to chcielibyśmy polecić Wam odwiedzenie miejsca, które nazywa się Kolejkowo (kolejkowo.pl). To największa mata kolejowa w Polsce, mieści się na dwóch piętrach i robi ogromne wrażenie nie tylko dla fanów kolejnictwa.

Normalnie można tam spędzić 30-40 minut, obejść wszystko, zachwycić się precyzją wykonania i wyjść. Niestety jednostajne oglądanie małych figurek może szybko się znudzić. Jest jednak coś, co sprawia, że zarówno dzieci jak i dorośli spędzają w tym miejscu kilka godzin z wypiekami na twarzy.

Kolejkowo znalazło bardzo prosty, tani i niezwykle efektywny sposób na aktywizację osób odwiedzających to miejsca. Każdy wchodzący otrzymuje ulotkę, na której wypisane są wybrane elementy makiety, które trzeba znaleźć w ogromie miniaturowych elementów. Szukamy więc gołębi, lisów, malarza, krasnali, szczurów, a nawet 1 banknotu czy orła. Wszystko jest tak pomyślane i zaplanowane, aby trzeba było przejść i dokładnie prześledzić całą makietę. I dopiero wówczas zauważamy jak jest piękna, dokładna, ile pracy zostało w nią włożone. Zaczyna się oczywiście rywalizacja, bo za znalezienie kompletu jest symboliczna nagroda. Wszyscy aktywnie włączają się do działania, z sali słuchać tylko „tu jest”, „tam jest”, „mam!”

Zwykła ulotka i pomysł. Oczywiście można by było postawić duże dotykowe ekrany, zbudować drogi system, zrobić rankingi, weryfikować, publikować i wirtualizawać, ale po co, skoro ulotka działa?

Podobnie jest w szkoleniach. Czasem zdaje nam się, że uczestnika trzeba aktywizować wielce wyszukanymi rozwiązaniami, a najczęściej wystarczy tylko pomysł. W jednym ze szkoleń stworzyliśmy rozbójnika Bronka, który pojawia się w kluczowych momentach szkolenia i np. złości się na uczestnika, że za głośno klika i za kare zadaje mu pytanie. W innym przypadku zabiera przycisk dalej i ucieka z nim. Oddaje dopiero po tym jak pomożemy mu dowiedzieć się tego, o co prosi.

W innym szkoleniu zastosowaliśmy szereg nieoczywistych miejsc, w które uczestnik może kliknąć, aby otrzymać dodatkową odznakę lub punkty. Był to przekrzywiony obrazek, element nie pasujący do reszty czy jadący samochód. Uczestnicy bawili się, wyszukiwali, wymieniali informacjami i co najważniejsze – uczyli się.

Kolejkowo jest dla nas wzorem prostoty rozwiązań i jednocześnie perfekcji wykonania swojej pracy. W nasze szkolenia również wkładamy całe serce i miło jak są doceniane:)